Elitserien

Elitserien, gräddan av svensk ishockey. Här kommer du kunna läsa mina tankar om allt från talangutveckling till vem som blir nästa stjärna i Elitserien.

Tuesday, January 23, 2007

All-Star match i Elitserien?

Nu har det blivit dags för den stora showen i Nordamerikansk hockey, den årliga all-star matchen och som vanligt kryllar det av stjärnor.
Lidas, Chara, Shanahan, Gagne, listan kan bli hur lång som helst. Men dom som får de stora rubrikerna är såklart den nya generationens stjärnor, jag pratar såklart om Sidney Crosby(19år, 43 matcher - 72 pts.) och Alexander Ovechkin(21år, 48 matcher - 65 pts.), pressen på dessa ungdomar är total. Man kan inte föreställa sig hur mycket uppmärksamhet de får och hur stort ansvar de bär på sina axlar då dom är den "nya hockeyns" guvenörer.
Matchen drar som vanligt fullt hus och spelas i år i Dallas, Tx.
Man kan förmoda att spelare som Shanahan och Sakic(och alla andra äldra spelare) går in med något loj attityd mot matchen och ser den som en chans att spela försigtigt och itne förta sig men jag tror tine att de yngre, debutanterna tänker så.
Dom vill visa upp sig från sin bästa sida och Crosby har lovat stor underhållning och jag tror itne att den sortens konkurens gör matchen sämre, det är trots allt en match för publiken då resultatet och den ekonomiska delen inte spelar in.

Är elitserien redo..


för att anordna en all-star match där de bästa och mest individuellt skickliga spelarna får en chans att gå ut och ha roligt utan att tänka på pressen av att prestera?
-Jag tycker absolut det!
Jag tror inte många hockey-intresserade skulle tacka nej till att se tex, Bäckström - Kallio - Bremberg starta i en match mot Sorovy - Brendl - Mårtensson.
Det skulle inte krävas mycket för att få en sådan rörelse i rullning, ett exempel:
-Laget som vinner SM får anordna matchen(om Färjestad vinner så spelas matchen i Lövbergs lila Arena).
-Indelning av spelare i respektive lag kan ske på två sätt enligt mig. Antingen så delar man upp de sex nordligaste lagens spelare kan bli inröstade i samma lag och tvärtom.
Eller så väljer man utifrån nationalitet, är inte 100% säker på hur antalet ser ut med inhemska kontra utländska spelare men jag gissar på 50-50(%). Så väljer man in de inhemska i ett lag och det blir lite som NHL körde några år, Nordamerika - Övriga Världen.
Det är dom stora delarna sen hur/var man röstar och försäkringar osv får bli en senare fråga med det ska itne behöva vara en anledning att säga nej.
Lönen därimot tror jag inte är något problem alls, kan itne tänka mig att någon skulle säga, Nej tack när de blir tillfrågade att spela en match för att ge tillbaka något till publiken, det är ju trots allt dom som betalar deras löner.

Labels: , ,

4 Comments:

At 23/1/07 14:08, Anonymous Anonymous said...

Är du för ung för att minnas att man körde allstar-matcher säsongerna 00/01 och 01/02? Kopiösa fiaskon. Vi européer orkar inte med jippon på samma sätt som nordamerikaner gör.

 
At 23/1/07 14:19, Blogger Truffel said...

Mycket möjligt men jag tror inte det skulle bli så pjåkigt, jag skulle vara intresserad av att se årets bästa spelare göra upp i en match som inte gäller så mycket.
Jag tror stenhårt på att en all-star match skulle behövas. Det ger en extra stjärnglans för spelare från andra länder och Sverige blir attraktivare på spelarmarknaden, och på den vägen skulle även all-star matcherna bli mycket bättre.

 
At 31/1/07 12:57, Anonymous Anonymous said...

I grund och botten ser jag det som truffel, lite extra stjärnglans för att skapa en situation där spelare får välja mellan medioker karriär i NHL och stjärnglans i Sverige :)

 
At 19/2/07 22:21, Anonymous Anonymous said...

Jag har också funderat ett tag på att ha en all-star match i elitserien och jag tror att det skulle vara en bra grej.
Och då gäller det också att den får den uppmärksamhet som den behöver, och att den direktsänds i tv. jag tycker helt klart att det är en bra ide att införa :)
skulle vara en bra chans för många att lära känna till spelarna bättre, eftersom elitseriematcherna inte visas så ofta.

 

Post a Comment

<< Home