Elitserien

Elitserien, gräddan av svensk ishockey. Här kommer du kunna läsa mina tankar om allt från talangutveckling till vem som blir nästa stjärna i Elitserien.

Wednesday, January 03, 2007

Elitserien, inte alls intressant

Jag upplever just nu att jag inte är så intresserad av dagens elitserie som jag tidigare uttryckt så jag tänkte göra något annorlunda,enjoy!

Under alla tider så har det funnits mängder av spelare som nått stora framgångar utan att vara speciellt bra, den som nådde längst av alla dessa var enlig mig herr Kurri, som spelade bredvid Gretzky under den enormt framgångsrika perioden i Edmonton Oilers.
Elitserien har inte någon lika känd spelare som nått långt, det brukar sluta med att dom blir draftade av något lag och åker över och provar lyckan, misslyckats och sedan ger upp och åker hem till elitserien i hopp om att få spela, det fungerar så väldigt ofta, se Almtorp i Brynäs. Men ibland så fungerar det inte, det kommer troligen Stefan Liv få erfara om han ger upp drömmen om NHL efter ett år i skuggan bakom världens bästa liga.
Jag tänkte lista elitseriens mest överskattade just nu


  • 1. Mathias Månsson – Brynäs

  • Mathias Månsson kommer nog bli ihågkommen i Gavlerinken/Läkerol Arena som ”den där elitserie-spelaren som sjöng nationalsången”. Att Månsson spelar i landslaget är fruktansvärt! Han kan inte passa eller dribbla eller skjuta, men på något konstigt sätt producerar han poäng endå... ahh! Just det, han spelar med Bäckström.

  • 2. Jonas Johnsson – Frölunda

  • Ursäkta mig Jonas men utan Andersson och Kallio så vore du en medelmåtta i elitserien, du hade nog redan börjat varva ner med ishockeyn och haft ett normalt 07-16 arbete och kanske spelat i Div.1?

  • 3. Jonas Höglund - Färjestad

  • Jonas ”skägget” Höglund, tror han hade någon bra säsong i NHL för massor av år sedan och kom tillbaka till elitserien med massor av förväntningar på sig, jag tror han gjort något mål, någon tackling och tagit någon onödig utvisning. Det pratas om matchvinnare och att rutinen är ovärdelig, men snacka om att underprestera.

  • 4. Tommy Salo - Frölunda

  • Har inte varit sitt gamla jag sedan OS i Salt Lake(vi vet vad som hände där). Kommer tillbaka till elitserien och Modo och är en vanlig medelmåtta, han är just nu 2a målvakt i efter en junior i Frölunda.

  • 5. Jonas Soling – Almtuna?

  • Inför OS då Sverige vann så var han med i 64-manna truppen BÅ Gustavsson presenterade och hade väldigt roligt i elitserien, sen... ja, se bara vart han spelar.

    Så var det ute i det fria och jag är övertygad om att jag inte är ensam om att tycka såhär.
    Nu därimot så kommer en lista med årets överaskningar i elitserien.


    • 1. Niklas Bäckström – Brynäs

    • Jag måste erkänna att jag aldrig trode han skulle leva upp till alla förväntningar han fick på sig efter Årets Rookie, VM guld och massor av istid av ”boorken” förra året. Men oj så fel jag fick. Överlägsen 1a på min lista.

  • 2. Pavel Brendl - Mora

  • Den enorma talang han har börjar äntligen leva ut sin rätt, nobbad och nästan utskrattad när han lämnade NHL och dess farmaligor men nu kommer han nog vara desto hetare på den marknaden med överlägsen ledning i elitseriens skytteliga.

  • 3. Erik Ersberg – HV71

  • Hyfsad första säsong, klar första målvakt i HV71 och även i landslaget(utan att använda NHL målvakterna). Spelar med stort lugn trots sin ringa ålder och kommer utvecklas massor de kommande åren, nästa svenska målvakt i NHL?

  • 4. Jonatan Hedström – Timrå
  • Enorma förväntningar, jagad av hela hockeyeuropa i stort sett och visst håller han dom förväntningarna! Bra poängskörd och drar ett enormt last i Timrå. Fram röstad utav spelare och tränare i elitserien som den viktigaste spelaren i hela serien.

  • 5. Magnus Wernblom - Skellefteå

  • Hela Modo drömmer nog mardrömmar om dagen de släppte iväg Wernblom till allsvenskan och Skelefteå. Han har visat att han är en av de målfarligaste spelarna i dagen elitserie, dessutom så finns det få i världen med hans vilja!

    Och avslutningsvis årets mest saknade i elitserien.


    • Lock-out spelarna

    • Som gjorde förra årets elitserie till världens bästa liga för ett underbart ishockey år. Framför allt bröderna Hossa som bildade den klart bästa kedjan i elitserien på många, många år!

    Labels: , , ,

    1 Comments:

    At 4/12/09 15:06, Anonymous Anonymous said...

    bra start

     

    Post a Comment

    << Home